Porträttfoto


Ta bättre porträtt
Att fotografera porträttfoto klara de allra flesta av, men det handlar om så mycket mer än att bara trycka av en bild. Det handlar om att fånga stunden. En bra bild avslöjar själen sägs det.
Jag har fotograferat i 9 år nu och jag tycker att varje gång är unik.

Några enkla tips vid porträttfoto

1. Gå närmare
Det vanligaste misstagen som görs är att vi står för långt ifrån personen. Resultatet blir en rörig bild där huvudpersonen blir för liten och fokus blir på allt annat. Rör på dig, gå närmare så att fokus hamnar på ansiktet. Prata med personen du fotograferar så att han eller hon blir avslappnad.

2. Tänk på ljuset
Olika tidpunkter på dygnet ger olika ljus.Tidig morgon och sen eftermiddag ger ett mjukt varmt ljus som är fördelaktigt vid porträttfotografering. Starkt solljus ger skarpa kontraster och fula skuggor under ögonen. Ett tips då är att använda sig av en blixt för att lätta upp skuggorna och ett mer jämnt ljus.

3. Komponera bilden
Du komponerar din bild precis som en konstnär skapar en målning. Du väljer vilket utsnitt bilden skall ha, ett porträtt på nära håll eller längre ifrån? Du väljer vilken vinkel du skall fotografera, rakt fram ifrån är enklast men inte alltid det mest intressanta.

4. Ta många bilder
En bild räcker oftast inte för att få ett bra porträttfoto. Ta dig tid och ta fler bilder. Jag brukar slösa med exponeringar (vilket dagens digitalkameror inbjuder till och det är dessutom gratis). Ibland när personen är spänd brukar jag säga att jag skall räkna till tre och så tar jag bilden men jag tar det oftast vid 2 eller 4 :)

5. Utforska din kamera
Teknik kan vara tråkigt. Själv älskar jag teknik och vill lära mig nytt hela tiden, men för er andra som tycker att det är tråkigt är mitt tips. Ta dig tid och lär dig din kamera. De flesta kompaktkameror har färdiga programfunktioner som t.ex Landskap, Porträtt, Sport. Använd dessa till att börja med. När du sedan känner att du hanterar det, börja fotografera i manuellt läge (M).
Det ger dig mer valmöjligheter och du ställer själv in bländare, slutartid och ISO-tal. De flesta kameror hjälper dig dock genom att tala om via ljusmätaren i sökaren om din inställning stämmer med kamerans bedömning av ljuset i scenen.  Sist men inte minst, fotografera i RAW.

Här hittar du inspiration för dina porträtt


Kommentarer