Landskapsfotografering


Bilderna är från Västra hamnen Malmö och Bo01.

Det blev en ganska färgsprakande landskapsfotografering under promenaden då löven på träden är så vackra nu.

Bra tips för bättre landskapsbilder
Idag hade jag inte ett stativ med mig under promenaden men det är förstås att rekommendera vid landskapsfotografering.

1. Kontrollera exponeringen. Kameran ser inte ljuset som du och jag gör. Man brukar säga att den har ett begränsat dynamiskt omfång. Ju större omfång – desto fler toner kan den se mellan vitt och svart. Kameran kan uppfatta mycket färre toner än det mänskliga ögat. Resultatet av detta är att himlen ofta blir ljus när vi fotograferar landskap. Du är nog inte ensam om att ha stått vid en vacker solnedgång och tittat på kamerans skärm och funderat på varför det inte blir så bra som du ser det. Svaret är mycket enkelt. Kameran ser inte det du ser. Den behöver hjälp. Att använda avtonat gråfilter kan hjälpa dig på traven. Filtret är mörkt upptill och transparent nertill. Håller du den mörka delen över himlen blir himlen mörkare. Filtren tar bort olika mycket ljus beroende på vilken täthet de har. Man skiljer även på filter med mjuka respektive hårda övertoningar.

2. Ljuset – gå ut när det är bra Ljuset gör bilden. Därför är det viktigt att du är ute när ljuset är bra. Vad som är bra ljus varierar väldigt mycket och är verkligen personligt. Vissa gillar gråväder, andra gillar färggranna soluppgångar. När solen går upp på morgonen och ner på kvällen har vi ofta ett spännande ljus. Jag tycker mycket om att utnyttja det svaga ljuset som finns innan solen går upp eller när solen har gått ner. Det finns då en riktning kvar på ljuset, men den är subtil. Att fotografera landskap mitt på dagen när solen skiner hårt är ofta helt uteslutet. Ljuset har inte den karaktären som gör sig bra på bild. Det finns heller ingen riktning på ljuset under dagen. Där är vintermånaderna ett bra undantag. På vintern går solen i en så låg bana kring horisonten att den ger ett mjukt ljus hela dagen. I norra Sverige går den som bekant inte upp alls vissa delar av året. Gråväder kan också vara ett bra ljus. Speciellt för detaljer och mindre utsnitt. Det viktiga är att tänka kring ljuset och använda ljuset till din fördel hur karaktären än är.

3. Förgrunder – ljusa och inbjudande När man fotograferar landskap använder man ofta ett vidvinkelobjektiv. Tänk då på att förgrunden blir väldigt betydelsefull i bilden. En förgrund som bjuder in betraktaren i bilden gör bilden lätt att ta till sig. En sådan förgrund är ofta ljus och har linjer som flyter in i bilden. Ögat dras till ljusa delar i bilden. Om förgrunden är ljus kommer ögat att se den. Att ha en mörk förgrund och en ljus himmel blir ofta tokigt. Himlen kommer att dra till sig uppmärksamheten och gör förgrunden mindre viktig i bilden. Våga också gå nära din förgrund. Sänk stativet och jobba från en låg position. Med en extrem vidvinkel på 14-20 mm blir förgrunden stor och perspektivet nytt och spännande.

4. Glöm inte detaljerna eller det abstrakta När du står framför ett stort imponerande landskap är det lätt att glömma det intima landskapet – som man brukar kalla landskapsbilder utan horisont. Att våga titta ner är stort. Eller kanske det stora är att komma ihåg att göra det. Alla bilder behöver inte ha en horisont och en fin himmel.

7. Tryck av i rätt ögonblick Att trycka av i rätt ögonblick är otroligt viktigt. Det finns många olika faktorer som avgör när du faktiskt ska trycka av. Kanske tycker du att det är lugnt om du sätter kameran på seriebildstagning och tar en massa bilder i följd. Riktigt så enkelt är det ofta inte. Om du har en exponeringstid på flera sekunder så är det fortfarande viktigt när du trycker av. Likaså hinner det ofta gå flera sekunder mellan två tryck. Med andra ord kan ditt moment vara borta. Det bästa är att vara noggrann med när man trycker av. Vågor är ett motiv som ofta kräver bra tajming.

5. Flöde i bilden – låt betraktaren flyta fram Ett flöde kan beskrivas som att man som betraktare flyter genom bilden utan att känna motstånd. Det kan låta som att man ska så fort genom bilden som det går, men så är det alls inte. Man ska genom bilden och se allt som finns där. Ett flöde kan man skapa genom att följa tänkta eller riktiga linjer. Till exempel drar ljusa delar ögat till sig. Detta innebär att om det ljusa i bilden bildar en linje så vips har man ett flöde. Tänk också på att du kan förstärka ett flöde i bildbehandlingen genom att göra det mörka mörkare och det ljusa ljusare. Flöde kan också komma av riktiga linjer i bilder. Till exempel är en S-formad linje ofta ett bra sätt att få flöde.

6. Himmel och mark i en bild – fjärilskomposition När man fotograferar landskap använder man ofta ett vidvinkelobjektiv. Tänk då på att förgrunden blir väldigt betydelsefull i bilden. En förgrund som bjuder in betraktaren i bilden gör bilden lätt att ta till sig. En sådan förgrund är ofta ljus och har linjer som flyter in i bilden. Om förgrunden är ljus kommer ögat att se den. Att ha en mörk förgrund och en ljus himmel blir ofta tokigt. Himlen kommer att dra till sig uppmärksamheten och gör förgrunden mindre viktig i bilden. igen. Jag brukar alltid stanna vid min komposition till jag vet att jag har fått det jag söker. Samma sak gäller med vind. Om jag fotograferar träd där jag vill få med alla små detaljer vill jag inte att grenarna ska röra sig. Även om det är nästan vindstilla kommer det och går vindbyar hela tiden. Här gäller det att trycka av direkt då en vindpust passerat för att ha så stor chans som möjligt att fånga motivet innan det börjar röra sig igen.

8. Dåligt väder blir bra bilder Att ge sig ut och fotografera i skitväder är inte så lockande. Men obekvämt väder kan också ge dig de mest magiska bilderna. Ett regnväder i sig är kanske inte så spännande – men vad händer då det slutar och börjar spricka upp?
Anpassa motivet för vädret.

9. Förenkla för renare bilder Att förenkla betyder inte nödvändigtvis att göra bilder som innehåller få element. Nej, att förenkla handlar om att låta betraktaren se och känna det som är viktigt i bilden – utan att bli distraherad av annat. Jobbar du med motiv som innehåller mycket information, till exempel skogslandskap, kan förenklingen vara att begränsa dig till det som du tycker är viktigt. Vad var det som gjorde att du stannade till och satte upp kameran? Jobbar du med ett kustmotiv kan det handla om att linjerna i förgrunden gör bilden enkel. Och du kanske inte måste ha med hela klippan och tången för att bilden ska bli bra? I vissa fall handlar det om att inte ta med himlen. Stanna upp och fundera på vad som faktiskt är viktigt och vad du egentligen vill visa.

10. Långa slutartider för att skapa magi Att fotografera med långa slutartider är riktigt spännande. Det är en av de mest unika möjligheterna med foto. Vi kan ställa upp kameran, öppna slutaren och registrera tiden. Ju längre tiderna är desto mer surrealistiska kan bilderna bli. Det finns flera olika sätt att få långa tider. För egen del brukar jag ta till det lätta sättet: Att fotografera när det finns lite ljus så att det automatiskt blir långa tider. Det svåra är att komponera och ställa in skärpan i mörkret. En ficklampa underlättar mycket. Ett annat sätt är att använda ett nd-filter som stänger ute ljuset. Det gör att man kan fotografera med långa tider när det finns ganska mycket ljus. Använder du ett 5 stegs nd-filter går du från 1/30 sek till 1. Det kanske inte låter som så stor skillnad men det är det ofta i praktiken. Givetvis beror det på hur fort det du ska fotografera rör sig. Om du har 1 sekunds exponeringstid och använder 5 steg nd-filter hamnar du på 30 sekunder. Det är en otroligt stor skillnad och gör att även de långsamma sakerna hinner flytta sig. Det vanligaste motivet där det lönar sig med långa slutartider är vatten. Men tänk på att även molnen ibland rör sig fort. Likaså kan en höststorm kränga träden till måleriska effekter om du har lite längre slutartid.

 Läs mer om Bo01

Kommentarer